Wednesday, December 21, 2011

ARIA

Aria bermaksud nyanyian dan biasanya nyanyian dalam opera. Perkataan aria sebenarnya berasal daripada perkataan bahasa Itali yang bermaksud 'udara'. Kadang-kadang dalam bahasa Inggeris lama. perkataan 'air'  atau 'ayre' juga digunakan untuk maksud nyanyian. Selalunyakan korang, aria dicipta untuk nyanyian solo dengan iringan muzik instrumental.

Apa lagi korang patut tahu?
       Aria mula-mula muncul pada abad ke-14, bila ia menggambarkan satu cara atau gaya menyanyi atau bermain. Aria juga boleh bermakna skim melodi (motif) atau corak menyanyi corak puisi, seperti satu sonet. Ia juga disertakan kepada muzik instrumental. Ciptaan Aria berubah dari melodi yang mudah ke bentuk yang berstruktur
       Dalam abad ke-17, Aria ditulis dalam bentuk pertigaan (A-B-A), actually ada istilah die.. tak igt la korang.... Ia telah dikenali sebagai da Capo Arias. Aria kemudian "terlibat" dalam repertoir opera dengan banyak jenis seperti Aria cantabile, Aria agitata, Aria di bravura, dan sebagainya.  


Cakap-cakap cik fatin:
Sebenarnya taksure sangat macam mana sejarah die. Tp ni yang dibaca. Yang paling penting, korang ingat erk.. ARIA-NYANYIAN-OPERA.  
SAPE2 NAK MENAMBAH INFORMASI NI.. SILA2.. CIK FATIN PUN NAK TAU.


Video contoh-contoh nyanyian





No comments:

Post a Comment

Thanks ur comment... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...